👈 فروشگاه فایل 👉

تحقیق اصلاح حمايت و تسهيل رقابت ؛ راهبرد مقابله با چالشهاي صنعت خودرو

ارتباط با ما

... دانلود ...

تحقیق اصلاح حمايت و تسهيل رقابت ؛ راهبرد مقابله با چالشهاي صنعت خودرو

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 39 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 

1

‏اصلاح حمايت و تسهيل رقابت ؛ راهبرد مقابله با چالش​هاي صنعت خودرو¢ ‏ اين مقاله برگرفته از پژوهشي است كه نويسندگان مقاله در دفتر مطالعات اقتصادي معاونت برنامه‌ريزي و بررسيهاي اقتصادي وزارت بازرگاني انجام داده‌اند.

‏واژه​هاي كليدي: ‏حمايت هاي تجاري، مزيت رقابتي، ‏تسهيل رقابت، ‏صنعت خودرو ايران، درجه تمركز

‏چکيده:

‏دانش​​بر شدن فعاليتهاي اقتصادي و جهاني شدن اقتصاد، علاوه بر ظهور اقتصادهاي نوين با ايجاد تحول در شرايط محيطي‏،‏ موجب ‏تكوين‏ نظريه​هاي توسعه و تجارت شده​اند. در نظريه​هاي جديد توسعه و تجارت، راهبرد‏ ‏برون نگر تجاري مورد اقبال گسترده قرار گرفته، كما اينكه در چشم​انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران و برنامه چهارم ن‏ي‏ز بر آن تاكيد شده است. ترديدي نيست كه در اين رويكرد شناخت پارادايم نوين مزيت يا مزيت رقابتي و الزامات آن حايز اهميت مي باشد. در اين نظريه به موازات شناخت ‏نقش ‏مسلط دانش و نوآوري در اقتصاد، ‏سهم‏ بخش​ها و بنگاهها در شكوفايي اقتصاد ملي و در نتيجه ملاحظات اقتصاد خردي اعتلا يافته است. چرا كه اگر منبع مزيت، دانش و نوآوري باشد، اين بنگاه​ها هستند كه با ابتكار و كارايي مزيت‏​ها را خلق مي​كنند،‏ ‏اكنون‏ مواهب طبيعي ‏(‏موروثي‏)‏ و نسبت ‏موجودي ‏عوامل توليد در برتري تجاري كشورها نقش كمتري دار‏ن‏د.

2

‏با اين تحولات نظري و عم‏ل‏ي، استراتژيست​هاي ملي بايد با ملاحظات اقتصاد خردي به طراحي سياست​هاي كلان از جمله سياست​هاي تجاري بپردازند‏،‏ م‏قا‏له حاضر نيز با همين نگرش بر صنعت خودرو متمركز شده است.

‏بررسي نشان مي​دهد كه حمايت​گرايي شديد در كنار تمركز بالا در اين صنعت موجب ‏بروز‏ چالشهايي چون پايين بودن رقابت‏،‏ مقياس غير اقتصادي توليد و در نتيجه پايين آمدن كارايي كه خود را در كيفيت پايين و قيمت بالاي محصولات نشان مي​دهد، شده است. ضمن اينكه آثار ركود و كمبود تقاضاي موثر در اين بازار مشهود است و در آينده نزديك حتي با تداوم سياست​هاي حمايت​گرايانه، صنعت خودرو داخل با مشكل جدي مواجه خواهد شد. پيشنهاد ارايه شده دراين مقاله به منظور ‏مقابله با‏ چالش​ها، راهبرد اصلاح حمايت ‏و ‏تسهيل ‏رقابت‏ است كه با گسترش بازار و كاهش تمركز،​امكان اجراي سياستهايي چون ادغام بنگاههاي داخلي براي رسيدن به مقياس اقتصادي توليد و صرفه​جويي​هاي ناشي از مقياس و در نتيجه كاهش هزينه را فراهم مي​كند و هم اينكه با تسهيل رقابت‏،‏ انگيزه نوآوري و دانش محوري بنگاه​هاي سازنده خودروي داخلي را افزايش مي​دهد.

‏ 1-مقدمه:

4

‏با دانش​​بر شدن فعاليتهاي اقتصادي و جهاني شدن اقتصاد، اقتصادهاي نوين ظهور كرده اند، اقتصادهايي كه رقابتمندي و توسعه خود را مرهون نوآوري هستند. درک اقتصاد نوين معطوف به شرايط جديد اقتصادي و شناخت رمز موفقيت همين اقتصادهاي نوظهور است. با تحول شرايط محيطي فروض نظريات تغيير يافته​و نظريه​هاي توسعه و تجارت تجديد شده​اند. بطوريكه در نظريه​هاي جديد توسعه و تجارت، راهبردهاي برون نگر تجاري مورد اقبال قرار گرفته​اند، كما اينكه در چشم​انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران و برنامه چهارم بر آن تاكيد شده است. ترديدي نيست كه در اين رويكرد، شناخت پارادايم نوين مزيت يا مزيت ‏رقابتي و الزامات آن حايز اهميت ‏مي باشد. در اين نظريه به موازات شناخت نقش مسلط دانش و نوآوري در اقتصاد، سهم بخش​ها و بنگاهها در شكوفايي اقتصاد ملي و در نتيجه ملاحظات اقتصاد خردي اعتلا يافته است. چرا كه اگر منبع مزيت، دانش و نوآوري باشد، اين بنگاه​ها هستند كه با ابتكار و كارايي به خلق مزيت دست مي​زنند و ديگر مواهب طبيعي موروثي و نسبت عوامل توليد در برتري تجاري كشورها نقش كمتري دارند. با اين تحولات نظري و عملي، استراتژيست​هاي ملي بايد با ملاحظات اقتصاد خردي به طراحي سياست​هاي كلان از جمله سياست​هاي تجاري بپردازند لذا شناخت تطبيقي صنايع ملي و تحولات جهاني از جنبه توليد، تجارت و حمايت ضرورت دارد. مقاله حاضر نيز با همين نگرش بر صنعت خودرو متمركز شده است.‏ اتخاذ سياستهاي تجاري مناسب در صنعت خودرو كشور و انتخاب حمايت (عدم و يا كاهش حمايت​هاي تجاري) و به بيان ديگر اصلاح رويكرد تجاري و شيوه​هاي حمايت در قالب يك برنامه زمان​بندي شده و مدون، منوط به شناخت صحيح از بازار جهاني و داخلي اين محصول و تدقيق در نتايج و عملكرد سياستهايي است كه تاكنون اتخاذ شده​اند. از اينرو مقاله حاضر ضمن توجه به مباني نظري رقابتمندي، به تحليل بازار خودرو در جهان و ايران مي​پردازد تا بتوان در چارچوبهاي نظري رقابتمندي با شناخت از چگونگي وضعيت صنعت خودرو در شرايط كنوني به ارايه راهكارهاي مناسب در جهت ارتقاء توان رقابت در اين صنعت دست يافت.

👇محصولات تصادفی👇

دانلود پاورپوینت جمع و تفریق رادیکال ها ریاضی پایه نهم دانلود پاورپوینت حسابداری نفت و گاز و منابع طبیعی خواص گیاهان دارویی وطب سنتی پاورپوینت آهنگری دانلود پاورپوینت شمارش چند تا از چند تا